Reakce na reportáž TV Nova
Tvrzení v reportáži o tom, že přípravný výbor prozatím nepředložil městu "bezvadný" návrh pro vyhlášení místního referenda a tudíž jej nelze dále postoupit ke schválení zastupitelstvu (ZM) a tím je jedinou překážkou k hladkému průběhu vyhlášení referenda, je poněkud zavádějící.
Zastupitelstvo má dvě možnosti, jak může k hladkému průběhu přispět a referendum vyhlásit samo a to: znění otázky referenda i další podklady k němu si zastupitelé vypracují sami. A nebo nevracet a "neslovíčkařit" se zněním otázky v předloženém návrhu a tím ho uznat jako "bezvadný" (opět s možností korekce znění otázky při vyhlášení v ZM).
Na úvod by asi bylo vhodné připomenout, co je vlastně v kompetenci petičního přípravného výboru. Připravit petici podle znění zákona, sesbírat zákonem určené množství podpisů od oprávněných voličů a předat ji městskému úřadu (MěÚ). Ten podle §10 a §11 zákona o místním referendu posoudí, zda je návrh bezvadný, tedy splňuje-li všechny náležitosti. Právní zástupci iniciativy a MěÚ se však rozcházejí v názoru, dle čeho posuzovat jednoznačnost otázky. Proto nám byl návrh vrácen. V obdobných případech nejvyšší správní soud konstatoval, že městský úřad má posuzovat pouze formální náležitosti návrhu na referendum (§ 10 a 11 zákona o místním referendu) a o přípustnosti otázky má podle §13 rozhodnout až zastupitelstvo obce, což se nestalo a otázka byla zamítnuta ještě před kolektivním usnesením ZM. Navíc při rozhodování o jednoznačnosti otázky je třeba reflektovat pohled běžného občana, jenž se referenda účastní. Při tomto posuzování se přihlíží k místním reáliím, přičemž je relevantní i veřejná diskuse k tématu případně i kampaň spojená s referendem. To znamená, že občan má možnost se ještě před konáním samotného referenda seznámit s informacemi, které jej zajímají.
Za nejednoznačné v navržené otázce považuje MěÚ dále např. užití označení "budova zámku", "zámecký areál". Označení zámek a zámecký areál se však opakovaně vyskytuje i v materiálech MěÚ, které řeší nabídku jejich prodeje od roku 2023. V praxi nejvyšší správní soud v takových případech odkazuje na svou konstantní judikaturu, v níž "klade důraz na to, aby význam referendové otázky nebyl poměřován rigorózním právnickým okem, ale pohledem běžného občana", tzn. samotná otázka není podmíněna výčtem parcel. Ten je uveden v návrhu přípravného výboru. Právní zástupce občanské iniciativy se v tomto případě domnívá, že pojem zámek a zámecký areál je vžitý místní název. Ve svém vyjádření MěÚ uvádí, že "návrh nemá náležitosti uvedené v § 10 odst. 1 písm. d) a § 11. S tímto tvrzením nesouhlasíme, protože návrh odhad nákladů spojených s provedením místního referenda a realizaci rozhodnutí obsahuje.
Zároveň je potřeba zdůraznit, že se jedná o předběžnou kalkulaci a není v žádném případě při realizaci výsledku referenda závazná. Podle zákona o místním referendu má být otázka ohledně referenda srozumitelná, tzn. že by např. neměla obsahovat dvojí zápory. Navrhovaná otázka pro referendum není kupní smlouva. My, jakožto členové přípravného výboru jsme zástupci našich petentů - kteří svým podpisem jasně říkají, že si přejí, aby město vyhlásilo referendum - jestli město má nebo nemá koupit zámek. Právní náležitosti týkající se definice kupní smlouvy mají následně být předmětem jednání mezi prodávajícím a kupujícím. Přes 1300 občanů se podepsalo pod znění naší otázky, která je dle našeho právního zástupce občanům srozumitelná a není třeba ji zbytečně komplikovat dalšími paragrafy. Při sbírání podpisů se žádný z petentů neptal na to, o který zámek se jedná, už rok je otevřená diskuze nad - v Napajedlích jediným - zámkem se zámeckým areálem.
Jsme nyní v situaci, kdy město, byť rozporuje návrh, je otevřeno spolupráci a představou je spolupracovat společně na vypracování dokumentu s relevantními informacemi o koupi zámku a jeho areálu. Vnímáme to tak, že jsme předali městu hlas veřejného zájmu občanů, aby mohli o koupi rozhodnout. Tím je naše práce vlastně hotova. Přesto k tomu nad rámec povinného připravujeme podklady ohledně fungování zámku, sbíráme důležité dokumenty, aby v době referenda měli občané města všechny potřebné informace, připravujeme i možné scénáře jak zámek využít, snažíme se komunikovat s městem. Velmi bychom ocenili, kdyby zastupitelé nemrhali naším i jejich časem a energií a využili je ve prospěch úspěšného konání v zájmu občanů našeho města. Což je vytvoření podkladů pro informování občanů o skutečném stavu ekonomiky zámku, projekce jeho využití, a funkční využití parku atd… zkrátka obsáhnout všechny oblasti, které občany v této problematice jistě zajímají více, než přezkum zda občané ví, že se jedná o odkup zámku v Napajedlích a ne v Holešově.
Nemrhají pouze naší energií, ale i trpělivostí místních. Zastupitelstvo v tuto chvíli má navíc možnost vyhlásit referendum samo, jen na základě zjištění, že tu dostatečný zájem o vypsání referenda na toto téma, je Rádi bychom tímto veřejným prohlášením vyzvali vedení našeho města ke konstruktivní spolupráci , která je stále možná. Budeme rádi, pokud budeme moct být nápomocní. Náš cíl je, aby se otázka zámeckého areálu konečně dotáhla a mohli o ni rozhodnout občané.
Situace v Napajedlích je od znepřístupnění zámku pro veřejnost neutěšená. Dnešní i dřívější zastupitelstva hledají cesty, jak zámecký park nahradit, vymýšlejí se různé projekty, které jsou dohromady ekonomicky mnohem náročnější a které mají nahradit kulturní a společenské centrum, veřejnou zeleň, složitě se hledají cesty, jak přitáhnout do města cestovní ruch navzdory tomu, že postupně přicházíme o své historické klenoty. Všechny tyto projekty ať už se uskutečnily, nebo ne, nikdy nemůžou svou hodnotou nahradit zámecký areál. Žádný z projektů nezmění ani to, že samotné centrum města je vytrženo z jeho středu a oddělily se tak jednotlivé městské části. V samotném součtu snaha o nahrazení zámku už město stálo mnoho energie i peněz.
Jsme toho názoru, že koupě zámku řeší mnohé problémy, které město má a nebude se díky tomu tak muset vymýšlet, jak tyto problémy krkolomně vyřešit. Nejsilnější obavu, kterou ze strany zastupitelů i veřejnosti často slýcháme je ta, že zámek bude příliš drahý na provoz. Z dat která postupně dáváme dohromady vás můžeme ubezpečit, že situace naopak vypadá velmi dobře. Zámecký areál krom toho, že je ve velmi dobrém stavu díky četným rekonstrukcím, má již v tuto chvíli funkční hotel, který výdaje spojené s provozem pokrývá. Zámek a park může být i zdrojem peněz do městského rozpočtu zvýšením turistického ruchu a zvýšením možností rozvoje města. Že lze mnohé budoucí investice pokrýt pomocí dotačních titulů, snad ani nemusíme zmiňovat. V zámeckém areálu tkví obrovský potenciál a je jen na nás, jak jej využijeme. Nicméně i kdyby nebyla vůle jej využívat pro vlastní městské projekty, stále může město prostory v zámku pronajímat ať už dlouhodobě, nebo jednorázově. Hodnotu, jakou zámecký areál přinese městu, snad ani nejde změřit a jsme přesvědčení, že lepší investici do rozvoje Napajedel město ani udělat již nemůže.


